Paprika

2015/01/12 - 11:57
Paprika

Tudtad, hogy a paprikát a burgonyafélék családjába sorolják rendszertanilag?

Persze, azt annyiszor hallottuk, hogy az amerikai kontinensről származik, és azt is, hogy sokáig dísznövény szerepet töltött be, mert azt hitték, hogy mérgező, és azt is olvastam valahol, hogy vörös törökbors-ként ismerték és termelték díszkertekben…

A 18. században fokozatosan, olcsó borspótló fűszerként kezdett elterjedni, majd teljesen átalakította a méltán híres magyar konyha íz-világát. Szeretjük is, elképzelhetetlen nélküle a jóféle paprikás-krumpli, a leghíresebb leveseink (halászlevek és gulyások), továbbá párolt ételeink (pörköltek, tokányok) nélkülözhetetlen fűszere. A hidegkonyha is előszeretettel alkalmazza a paprikát bekeverve (például a körözöttekben) vagy az ételre szórva (zsíros kenyér, kocsonya stb.).

Szent-Györgyi Albert által felfedezett C vitamin vagy aszkorbinsav teszi hasznos növénnyé, az erek alapi részén az ún. óriás sejtek tartalmazzák a kapszaicint, amitől ízét csípősnek érezzük.
Ellentétben azon anyagokkal, amelyek a nyelv különböző zónáin az édes, savanyú, sós, keserű és umami (úgynevezett "ötödik íz"más néven finom) ízekért felelősek, a kapszaicin, illetve rokonanyagai hő-, illetve fájdalomingert váltanak ki. Minél több kapszaicint tartalmaz egy paprika, annál csípősebb, erősebb az.
Az 1950-től Magyarországon termesztett édes, illetve enyhén csípős paprikák manapság már szinte egyáltalán nem tartalmaznak kapszaicint.
A peperoni (fefferoni) 5-ször, a magyar erős paprika 10-szer, a peperoncini 50-szer, az igen erős fajták (tepin, habanero) több ezerszer annyi kapszaicint tartalmaznak.

Az ételek után-erősítésének lehetősége (Erős Pista, cseresznyepaprika, szárított erős paprikák) megfelelő kompromisszumot kínál a csípős ételeket kedvelők és az azt kerülők számára.
A paprika az egyik legfontosabb C-vitamin forrásunk. A C-vitamin (aszkorbinsav) vízben oldódó vitamin. Erőteljes antioxidáns, hőre érzékeny, a savas közeg védi a bomlástól.
A karotinoidok és az E vitamin hatását segíti.
Az immunrendszert erősíti, fokozza a fehérvérsejtek működését, növeli a csecsemőmirigy aktivitását. A légzőszervi betegségek gyógyulását segíti, csökkenti az asztmás és allergiás tüneteket. Az LDL koleszterin oxidációját akadályozza, csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.
A noradrenalin és az endorfin képződéséhez szükséges, és mint tudjuk, az endorfin mértéke a szervezetünkben egyenesen arányos a kedélyállapotunkkal…
Csökkenti a dohányzás károsító hatásait.
Kell ennél több…?

Myrinda

Ossza meg ismerőseivel!